Бізнес план магазину Second hand
Перші магазини "секонд хенд" з'явилися в Україні в кінці 80-х років, прийшовши на зміну комісіонках. Час довів, що торгівля речами "з других рук" - цілком прибутковий бізнес.
Перетворення обносок в обновки
За кордоном переважна більшість населення не вважає негожим носити одяг з чужого плеча: гардероб там прийнято міняти кожен сезон, а витрачати надто багато грошей на часті обнови, іноземний середній клас не вважає за не потрібне. Тому магазинів "секонд хенд" там, хоч греблю гати. Тільки в Європі в цій галузі зайнято 10 млн. людей - майже 2% населення.
В Україні масштаби торгівлі одягом "секонд хенд" набагато скромніше - не тільки через малий вік цього бізнесу, але і в силу принципово іншого ставлення українців до одягу. Ми купуємо речі на кілька років і носимо їх "до упору". Природньо, що річ, "по-українські", разюче відрізняється від одягу, " по-європейськи". Звідси і склалося у більшості наших співвітчизників уявлення про те, що і закордонний "секонд хенд" - ганчір'я, яке носити непристойно. Але це не зовсім так. У цьому переконалися, наприклад, багато модниць, що регулярно оновлюють в магазинах "секонд хенд" свій гардероб без шкоди для гаманця. Вони-то, поряд зі студентами, вчителями, лікарями, багатодітними сім'ями та пенсіонерами, складають основну клієнтуру українських магазинів "секонд хенд".
Через своєрідності покупців і їх психології торгівля одягом "секонд хенд" в Україні має свої особливості. Але це той рідкісний випадок, коли адаптація західних стандартів торгівлі до українських умов призводить не до додаткових витрат, а, навпаки, до такої економії коштів, що почати свій бізнес з продажу товарів "секонд хенд" стає зовсім нескладно.
Передстартова підготовка
Перше, на чому економить продавець одягом б у, - це на оренді магазину і на обладнанні. Магазину "секонд хенд", наприклад, "протипоказано" знаходитися на центральних вулицях міста або району, де орендна плата найвища.
- Справа в тому, що багато наших громадян досі соромляться купувати одяг "секонд хенд". Тому вони дуже неохоче заходять в такі магазини на очах у численних перехожих. Краще, якщо магазин буде розташований в якомусь провулку, прилеглому до жвавої вулиці. А перед поворотом в цей провулок потрібно поставити рекламний покажчик, - пояснює Олена Кадишева, менеджер з маркетингу компанії Trade Link. Крім того, магазин початківця не повинен бути великим. Якщо починати бізнес з закупівлі однієї партії одягу, то на перших порах цілком можна обійтися 10 кв. м торгової площі: оптовики продають несортований одяг тюками по 100 кг, а на квадратний метр торгової площі має припадати 10 кг одягу. Якщо її буде більше, покупцям буде незручно переглядати речі. Якщо ж викласти меншу кількість речей - магазин буде виглядати "біднувато".
Нарешті, особливості психології покупців дозволяють серйозно заощадити на торговому обладнанні. У невеликих торгових точках в якості вітрини часто виступають звичайні столи, коробки, мішки і навіть дитячі манежі, куди купою звалюється весь одяг. Робиться це з тонким розрахунком.
- Попорпавшись в горі речей годину-другу і знайшовши більш-менш пристойну річ, відвідувач магазину напевно її купить. Навіть якщо вона була не дуже йому потрібна, - розповідає Михайло І., колишній власник магазину "секонд хенд". - По-перше, йому шкода витраченого часу. По-друге, несподівана знахідка викликає бурю позитивних емоцій. А головне - добута з надр одежної гори річ, коштує копійки, розлучитися з якими зовсім не шкода.
Є і ситець, і парча
На придбання першої партії товару грошей теж потрібно небагато - всього $ 150-200. Саме стільки коштує у оптовиків 100-кілограмовий тюк несортованої одягу (оригіналу) з Голландії, Німеччини, Польщі або Швейцарії.
Купівля тюка з несортованої одягом секонд-хенд на кшталт лотереї - ніколи не знаєш заздалегідь, що опиниться в ньому. Може, запрані старомодні речі з комори якогось "найдобрішого" бюргера, а може - брендові речі, ціна на які в бутиках дорівнює річному доходу малозабезпеченого українського громадянина. Втім, лотерея ця все ж має свої правила. Бувалі продавці "секонд хенд" підрахували, з чого зазвичай складається середньостатистична упаковка поношеного текстилю класу "оригінал". Ні на що не придатною одягу в пакунку приблизно 20%. Стільки ж - речей другого сорту, що мають незначні недоліки. Перший сорт, представлений одягом без дефектів модного або класичного крою, як правило, займає половину тюка. Нарешті, в решти 10% можна знайти стильний одяг високої якості. Пропорції ці, ясна річ, умовні - в залежності від місця і часу збору одягу вони можуть сильно змінюватися в ту або іншу сторону. Але в будь-якому випадку продаж десятка хороших речей з лишком покриває витрати на нікуди не придатне ганчір'я.
До того ж, торгівля несортованої одягом дає широкі можливості для різних хитрощів. Припустимо, відкривши черговий тюк, торговець знаходить в ньому шорти від Gucci, курточку від Max Mara і парочку "рідних" джинсів Levi`s.
Як оцінювати речі?
Деякі підприємці роблять однакову націнку на весь товар, придатний до продажу. Однак правильніше призначати ціну на кожну річ в залежності від її сорту. На практиці ця схема працює в такий спосіб. Спочатку весь одяг сортується, в залежності від якості, по групах: Extra, Lux, 1-й і 2-й сорт. Потім кожну "купку" зважують, визначаючи її частку в загальній партії. Після цього продавець вирішує, за якою ціною можна продати товар з кожної групи. Наприклад, одяг Extra - по 550 грн за кг, Lux - по 400 грн, 1-й сорт - по 250 і, нарешті, 2-й сорт - по 50 грн за кіло. Потім кожна річ зважується вже окремо і робиться розрахунок, за якою ціною її слід продавати. Підсумувавши ці цифри, нескладно підрахувати, скільки можна виручити від продажу всієї партії. З отриманої суми залишається відняти витрати на закупівлю товару і накладні витрати - і ви отримаєте розмір "брудного" прибутку від продажу конкретної партії.
Сорт |
Вага (кг) |
Ціна продажу (грн./кг) |
Загальна виручка (грн.) |
Extra |
10 |
550 |
5500 |
Lux |
15 |
400 |
6000 |
1-й сорт |
30 |
250 |
7500 |
2-й сорт |
25 |
50 |
7500 |
Неліквіди |
20 |
Оформляється списання |
0 |
РАЗОМ |
100 |
----- |
26500 |
Це орієнтовний варіант бізнес плану магазину секонд хенд