Як скласти бізнес план
Докладна інструкція з практичними прикладами і зразками про те як правильно скласти бізнес план самостійно. Матеріал охоплює питання структури і вмісту розділів з рекомендаціями по складанню.
Правильний бізнес план є основоположним документом при початку будь-якої підприємницької діяльності, так як він дозволяє визначити ідею та шляхи реалізації бізнесу, необхідні вкладення і показники рентабельності. В економіці та менеджменті немає єдиного загальноприйнятого шаблону як написати бізнес план, всі вони є одиничними і складаються під кожен окремо взятий стартап. Мета бізнес-плану - структуровано відобразити всю інформацію про життєвий циклі бізнесу, його складові, вивести вартість проекту, час виходу на точку беззбитковості і рівень прибутковості.
Але, незважаючи на індивідуальний процес складання бізнес плану, є стандартна структура розробки документа, яка містить такі основні розділи:
- Титульна сторінка бізнес-плану, на якій вказані дані засновників, названий автор проекту, вартість і його суть
- Резюме бізнес-плану, що підкреслює інвестиційну привабливість
- Аналіз ринку
- Основна ідея проекту та коротке бачення реалізації
- Детальний маркетинговий план
- Розроблений виробничий план
- Повний фінансовий план на 3-5 років
- Адміністративно-організаційний план
- Точний розрахунок рентабельності проекту
- Перелік ризиків і гарантій
- Список необхідної нормативної документації
- Додатки.
Підхід до складання бізнес плану повинен бути зваженим і мати необхідну інформаційну базу - тобто достовірне джерело даних,на яке можна буде впевнено спиратися в побудові сценарію роботи підприємства.
Титульна сторінка бізнес плану
Титульний лист є обкладинкою і повинен нести не естетичну, а суто практичну функцію.
На титульній сторінці необхідно розмістити:
- Назва проекту. Наприклад: «Проект створення та розвитку комерційної Інтернет-радіостанції «Радіостанція ікс»
- Організаційно-правова форма проекту
- Назва юридичної особи, або ПІБ автора проекту, контакти. Якщо таких осіб декілька, зробити перелік із зазначенням зон відповідальності: Автор проекту: Семенов В.Г., засновник, автор ідеї, тел.: хх-хх-хх Співавтори: Петров М.М. (спеціаліст з фінансів), тел.: хх-хх-хх Сидорова С.А. (фахівець з маркетингу), тел.: хх-хх-хх
- Вартість проекту, виражена в сумі первинного капіталу і анотація проекту. Наприклад: «У представленому документі міститься покроковий бізнес-план створення і розвитку протягом трьох років комерційної Інтернет-радіостанції «Радіостанція ікс», вартість проекту $ 280 000. Окупність проекту 34 місяці».
- Місце, рік створення: Київ, 2016 р.
Таким чином, титульна сторінка містить коротку довідку про бізнес ідею і його ключові показники.
Резюме бізнес плану
Лаконічне відображення суті пропозиції і всіх ключових даних міститься в резюме бізнес-плану. Мета створення цього розділу - утримання уваги потенційного інвестора. Саме прочитання резюме визначає - чи буде приділено проекту увагу.
Для цього необхідно включити в резюме наступну інформацію:
- Короткий опис ідеї бізнесу, дані про її своєчасності на ринку, географія впливу, термін реалізації та окупності проекту і рівень його прибутковості
- Фактори, які забезпечують очікуваний рівень доходу, конкурентоспроможність, життєвий цикл продукту.
Приклад резюме бізнес плану вище озвученої Інтернет-радіостанції:
"Пропонуємо до розгляду проект створення та розвитку всеукраїнської Інтернет-радіостанції «Радіостанція ікс» (не обмежена адміністративної територією України). Маркетингові дослідження, які більш детально представлені в розділі «Аналіз ринку», дають однозначні дані про затребуваності серед української аудиторії 19-27 років формату інтерактивного Інтернет-мовлення, яке передбачає постійну роботу в студії кваліфікованих фахівців.
У даний момент часу ринок Інтернет-медіа-послуг представлений лише повністю автоматизованими радіостанціями, 99% мовлення яких являється музикальним. Конкурентоспроможність и актуальність нашої пропозиції полягає в наповненні проекту інтерактивними передачами, конкурсами, шоу, а також – включення в поняття радіостанції відеокартинки, яка позволить віщати все, що відбувається в студії - виступ DJ, інтерв'ю, майстер-класи і т.д. та елементів соціальних платформ, які дозволяють кожному користувачеві реєструвати і настроювати свій аккаунт.
Такий проект є інноваційним і не має аналогів. Очікувані кількісні показники аудиторії становлять 10% від проникнення Інтернету в області. Основний фінансовий продукт - комерційна реклама в ефірі радіо і на сайті, просування арт-проектів, непряма реклама, замовні спонсорські рубрики.
Витрати на запуск проекту до моменту виходу на точку самоокупності становлять $ 280 000.
Термін реалізації проекту 9 місяців. Очікувана точка беззбитковості буде досягнута через 24 місяці, очікуваний дохід становить $ 15000 / міс.
Власний капітал становить 45%, інвестиційний капітал 50%."
Аналіз ринку, огляд галузі та її SWOT-аналіз
Відразу необхідно обумовити стосовно даної глави, що писати бізнес-план слід на підставі якісних маркетингових досліджень і аналізів, зроблених фахівцями, що дасть можливість обґрунтовано підходити до прогнозу розвитку і продажів. Цей розділ бізнес-плану відображає актуальну інформацію про галузь, ринок, споживача, ризики та шляхи розвитку, що диктуються тенденціями, аналіз передумов формування бізнес плану на підприємстві.
План розділу такий:
- Загальна інформація про галузь, динаміка розвитку, ємність, виражена у фінансових показниках, тенденції та перспективи ринку
- Основний склад (кон'юнктура ринку), найбільш великі гравці, їх характерні риси та пріоритети в роботі; визначення конкурентних характеристик власного продукту
- Створення портрета (портретів, якщо в оборот приймається кілька сегментів покупців) споживача; мотивів, якими він буде спонукуваний при покупці; основних цінностей і якірних моментів, які можна використовувати для залучення
- Визначення найбільш продуктивних ринків збуту (просування) і каналів продажів
- Виявлення найбільш вірогідних ризиків у галузі та шляхи їх подолання, перелік альтернативних рішень
Як правило, цей розділ бізнес-плану займає не менше 10% всього документа (7-10 сторінок) стислої інформації, яка є фундаментом для подальшої побудови розрахунків і планування. Якщо з підбором даних виникає складність, то аналіз ринку можна віддати на аутсорсинг професіоналам і включити в бізнес-план в якості експертної оцінки.
До прикладу, аналіз ринку для Інтернет-радіостанції має на увазі широкомасштабне вивчення пристрастей потенційних слухачів радіо. Це робиться для того, щоб залучити саме ту аудиторію, яка буде цікава потенційному клієнтові - рекламодавцю. А для такого вивчення слухача знадобиться грамотний підхід інтерв'юера.
Якщо аналітика ринку виробляється для товарів масового застосування, до прикладу, виробництво пивоварної лінії, то більше уваги приділяється динаміці розвитку ринку і нинішньому конкурентному середовищу, що потребують навичок економічного аналізу. Саме складання дослідження багато в чому залежить від обраного продукту, тому є специфічним у кожному окремому випадку.
Основна ідея для бізнес-плану та опис реалізації
Даний розділ документа являє собою смисловий центр: тут зосереджена сама ідея бізнесу та короткий виклад її характеристик і реалізації, опис життєвого циклу продукту, частота вторинних покупок, а також можливість створення додаткових асортиментних лінійок, сегментування основної пропозиції і прогноз видозміни продукту разом з розвитком ринку.
Як зразок, після опису ідеї створення Інтернет-радіостанції, слід розкрити наступні питання: який формат мовлення буде обраний, як і де буде організована студія, які унікальні риси будуть у цього незвичайного радіо, на який термін розрахований даний формат і коли він зажадає оновлення, що і на яких етапах можна буде ввести в сітку мовлення для утримання інтересу аудиторії, як часто планується вихід комерційної та альтернативної реклами.
Якщо главу ідеї розглядати в розрізі пивоварної лінії, то видозмінена вона буде лише у відповідності з продуктом: яке пиво буде випускатися і чим воно повинно залучити споживача. Відповіддю на це питання можуть виступати не тільки якісні характеристики самого пива, а чинником залучення може бути і легенда торгової марки, наприклад Тінькоф (Росія) або Львівське (Україна). Які підвиди (асортимент) пива планується до випуску, який термін життя буде у кожного з них, який буде центром продажів. Як буде видозмінена асортиментна лінійка по закінченню першого життєвого циклу товару.
Структура бізнес плану має на увазі, що після ознайомлення з аналізом ринку і основною ідеєю, подальше поглиблення в деталі маркетингової, виробничої та адміністративної організації не викличе у потенційних інвесторів питань чому саме так втілюється задумка. Відповідь на це питання має міститися у розділі «Основна ідея» і ґрунтуватися на фактичних ринкових показниках.
План маркетингу та стратегія в бізнес плані
В даній главі зміст бізнес-плану переходить у площину практичних алгоритмів.
Маркетинговий план включає в себе:
- схему виведення продукту на ринок; стратегія розвитку
- принципи ціноутворення
- канали продажів і систему збуту
- тактику рекламної підтримки
Схема виведення продукту на ринок найефектніше працює у вигляді побудованого графіка Ганта, де по осі ординат проходить список заходів, по осі абсцис - дати, в точках перетину – суми на реалізацію заходів. Така побудова алгоритму допоможе візуально охопити обсяги і послідовність робіт і відразу оцінити раціональні фінансові витрати.
Стратегія розвитку - це заснований на аналізі ринку і конкурентів план «захоплення» своєї частки споживачів. Існує безліч стандартних розробок, такі як, наприклад - демпінг, підрив діяльності конкурентів, вибудовування власної комунікації зі споживачем. План стратегічного розвитку будується суто індивідуально під проект. Виглядає він як довгостроковий (3-5 років) план повномасштабних заходів, спрямованих на збільшення прибутковості. Візуально його найкраще представляти у вигляді дерева завдань, де основна мета розгалужується на підлеглі заходи та завдання.
Ціноутворення зазвичай є наслідком економічного розрахунку і має декілька варіацій. Вибирати певну схему варто, виходячи з фактичних витрат на реалізацію, очікуваного доходу та рівня купівельної спроможності споживача.
Найбільший інтерес у інвесторів завжди викликає система збуту. Ідеально буде представити її у вигляді наочної схеми розподілу і продажу товару, починаючи від надходження його з виробництва на склад і закінчуючи кінцевою покупкою.
Наприклад зразок як скласти в бізнес плані систему збуту:
Або так: система збуту увазі використання двох основних і двох допоміжних каналів продажів:
- 42% товару планується до збуту через систему дистрибуції і оптових покупців (магазини, супермаркети)
- 30% товару буде реалізовуватися через власну фірмову мережу
- Допоміжні канали: 18% товару буде реалізована через партнерські мережі, акції, 20% товару - за допомогою он-лайн продажів в Інтерне-магазині.
При описі тактики реклами варто особливу увагу приділити масштабним проектам і медіа плануванню.
Оперативне планування: фінансовий, виробничий, адміністративно-організаційний
Фінансовий план - це найвідповідальніший розділ бізнес-плану, якщо немає впевненості у власних силах, для розрахунку і написання можна запросити фахівця, обов'язково запевнивши його візою документ. Багато стартапів розраховують фінанси за допомогою інвестиційних компаній, що надає таким бізнес-планам більшу вагу, тому незалежні експертні прогнози завжди викликають довіру інвесторів.
Фінплан містить всю інформацію про доходи і витрати проекту і створюється в вигляді таблиці, з урахуванням раніше представленої маркетингової стратегії розвитку і внутрішніх витрат (фондах заробітних плат, виробничих витрат і т.д.).
Приклад бізнес плану, як може виглядати фінансовий план:
Найменування показників |
Рік |
Підсумки |
||||||
1-й |
2-й |
- |
n-й |
|||||
квартал |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
- |
- |
к |
||
1 Виручка від реалізації
1.1 Об'єм продаж (од.) 1.2 Ціна одиниці продукції |
||||||||
2 Затрати на виготовлення реалізованої продукції | ||||||||
3 Результати від реалізації | ||||||||
4 Результати від іншої реалізації | ||||||||
5 Прибутки і витрати від позареалізаційних операцій | ||||||||
6 Балансовий прибуток | ||||||||
7 Платежі в інвестиційні фонди від прибутку | ||||||||
8 Чистий прибуток |
Виробничий план - це розписаний в технологічних процесах алгоритм створення продукту від входження у виробництво сировини до надходження продукту в масовий продаж. Виробничий план включає список основних партнерів, постачальників, перелік обладнання та умови його поновлення.
Схема, за якою створюється виробничий план:
Опис сировини та вимоги до нього список постачальників прийом та обробка сировини, передвиробнича підготовка, технологічний процес 1, технологічний процес 2, вихід готового продукту, тестування, упаковка передача на склад.
Адміністративно-організаційний план - це структура функціонування бізнесу, яка повинна бути описана в бізнес-процесах, особах і заходах. Даний етап містить штатний розклад з рівнем заробітних плат і зонами відповідальності. Деталізовані схеми взаємодії відділів.
Своєрідна матриця, яка складається з посадових обов'язків і зв'язуючих процесів в прикладі складання:
Схеми взаємодії допомагають правильно розподілити навантаження на всі складові підприємства та раціоналізувати затрати на утримання штату фахівців.
Адміністративно-організаційний план також повинен включати перелік заходів з управління бізнесом: підвищення кваліфікації персоналу, участь у грандах, конкурсах, виставках, державних програмах і т.д.
Розрахунок бізнес-плану
У цьому короткому розділі повинні бути приведені виключно фінансово-економічні розрахунки: рентабельність всього проекту від входу основного капіталу в проект і залучених інвестиційних коштів, до виходу на точку беззбитковості і окупність проекту. Довгостроковий прогноз дозволить спроектувати очікуваний дохід, який і вирішить наскільки цікавим проект може здатися вкладникам.
Поріг рентабельності розраховується за наступною формулою:
R = D * Zconst / (D - Z)
- D - дохід
- Z - змінні витрати
- Zconst - постійні витрати
- R - поріг рентабельності в грошовому вираженні
Але при довгостроковому розрахунку слід враховувати рівень інфляції, підвищення фонду заробітної плати, відрахування в інвестиційний фонд, капітальні витрати на виробниче оновлення. Візуальна реалізація також вельми ефективна у вигляді графіка Ганта, де можна виділити вихід на точку беззбитковості і визначити наростаючий дохід - приклад як скласти:
1 квартал | 2 квартал | 3 квартал | 4 квартал | |||||
створення проекту
виведення на ринок захід 1 захід 2 захід 3 захід 4 захід 5 захід 6 захід 7 захід 8 |
витрати
1200
разом |
дохід
120
-1080 |
витрати
1800 1600 1950 |
дохід
152 192 1200
-3806 |
витрати
150 1200 1650 |
дохід
350 3540 4895
899 |
витрати
1485 1658 |
дохід
5899 5780 8536 |
Жовтим відзначений вихід на точку беззбитковості.
Оцінка ризиків
У даній главі варто навести всі ті ризики, які реальні для даної галузі та виявлено в SWOT-аналізі ринку. Ризики повинні перераховані абсолютно чесно, і щодо кожного з них повинна бути створена таблиця альтернативних стратегій, спрямованих на подолання бар'єрів, ризиків, форс мажорів. Таких, як, наприклад, демпінг з боку конкурентів, криза на ринку реалізації, втрата одного з каналів збуту. По суті, це додаткова таблиця реагування в екстрених випадках і приклад як скласти це розділ бізнес плану:
ризик | зона відповідальності | заходи по реагуванню |
активність конкурентів
ненадійність поставників економічна криза |
маркетинг
закупки, юристи аналітика, менеджмент |
план заходів |
Правове регулювання процесу розробки бізнес-плану
У даному розділі варто вказати весь перелік документів, актів, дозволів, допусків, сертифікатів, ліцензій і т.д., які в обов'язковому порядку повинні супроводжувати бізнес, а так само вартість та умови їх отримання. Якщо частина документів є на руках, необхідно вказати це в списку і додати копії до бізнес-плану.
Сам бізнес-план необхідно писати ємко, стисло, але при цьому максимально детально зупиняючись на основних розділах змісту: фінанси і прогнози. Обсяг 70-100 аркушів. Для полегшення сприйняття слід використовувати графіки, схеми, таблиці. Саме так важка економічна інформація краще засвоюється потенційними інвесторами проекту. Недопустимо в бізнес-плануванні використання емоційного забарвлення і неперевірених даних. Надіємось ця публікація допоможе Вам правильно скласти бізнес план підприємства.